Aktualności

WIELKANOCNE ŻYCZENIA

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie,

zielenią się już drzewa, pachną hiacynty, śpiewają skowronki i oby Wielkanoc, jak co roku, przyniosła nam wszystkim nadzieję, że mimo trudnego czasu dzięki świętom przeżyjemy dobre chwile i radość czerpaną z odradzającej się natury. Chcemy przecież wierzyć, że może być normalnie i pięknie.

Szczerze i serdecznie życzymy Świąt Wielkanocnych bez trosk i lęków, zdrowych, radosnych i rodzinnych,  z pisankami i barankami, żółtych i zielonych, mazurkowych i dyngusowych, życzymy takich momentów w te świąteczne dni, które krzepią duchowo, dają siłę do mierzenia się z codziennością i obawami o los bliskich.

Dobrej i spokojnej Wielkanocy!

Dyrekcja i Grono Pedagogiczne

Zespołu Szkół EKOLA

LITERACKI PRODUCT PLACEMENT

Czy z powodu zaczytania w książce można stracić pracę? I czy w dodatku może to być motywujące? Każdy, kto przeczytał "Latarnika" H. Sienkiewicza, dobrze zna odpowiedzi na te pytania. Uczniowie klas siódmych poznali okoliczności powstania noweli, uczestnicząc w proponowanych przez Muzeum Pana Tadeusza zajęciach: Zaczytany latarnik - o poruszającej sile „Pana Tadeusza”. Dowiedzieli się, na kim wzorował się Sienkiewicz, tworząc postać latarnika, skąd czerpał inspirację, zastanawiali się nad motywem tęsknoty, a także  przekonali się, że czytelnikom współczesnym Mickiewiczowi jego epopeja, którą Sienkiewicz wykorzystał w swoim utworze, wcale nie przypadła do gustu.

     

CZYTANIE OBRAZU

Uczniowie klasy 6 b odwiedzili na lekcji języka polskiego Muzeum Narodowe, by uczestniczyć w zajęciach „Jak patrzeć na dzieło sztuki?” Zdalna formuła warsztatów pozwoliła na oglądanie prezentowanych obrazów w dużym przybliżeniu, a co za tym idzie, na zwrócenie uwagi na takie detale, jak choćby przysmaki królujące na dawnych stołach, umieszczone w tle przedmioty codziennego użytku czy podpis malarza na tęczówce oka postaci. Zdobyte wiadomości na pewno przydadzą się na lekcjach.

TYLKO KANON?

Co by było, gdyby każdy uczeń czytał inną książkę, a nauczyciel nie sprawdzał ich znajomości za pomocą kartkówek? Uczniowie klas 8a i 8b spotkali się na wspólnej debacie online pod hasłem „Lekturowy zestaw obowiązkowy. Czy na pewno wartościowy?” Powtarzali w ten sposób wiadomości przed egzaminem, ale i argumentowali, które książki umieszczone w tzw. kanonie cenią, z którymi mieli kłopot, a które najchętniej by z niego usunęli, i czy ten kanon rzeczywiście trzeba realizować w taki sposób? Przedstawiali także własne propozycje, a ich wachlarz był naprawdę imponujący – od dzieł antycznych filozofów, przez oświeceniowe rozprawy, po utwory Gombrowicza, Kafki, Remarque'a, Zusaka, Vaniera, Palacio, Suzanne Collins, literaturę młodzieżową, reportaże, poruszające istotne dla nich kwestie poradniki czy książki podróżnicze nawiązujące do odmiennych kultur. Warto zaznaczyć, że uczniowie docenili również wartości, jakie odnajdują w literaturze klasycznej. Swoimi wypowiedziami dowiedli nie tylko oczytania, ale i wielkiej kultury słowa. To było ciekawe i budujące doświadczenie pełne lekturowych inspiracji.

SPOSÓB NA LEKTURĘ

Malowaniem malinowym sokiem, tworzeniem telewizyjnych newsów, przygotowaniem policyjnych raportów na podstawie lektury, porównywaniem i oceną postępowania bohaterów, rozwiązywaniem zadań egzaminacyjnych, analizą symboliki plakatów czy tworzeniem własnych wypowiedzi twórczych i argumentacyjnych zajmowali się ósmoklasiści, omawiając „Balladynę” Juliusza Słowackiego. Wśród różnorodnych zadań każdy miał szansę znaleźć swój  sposób na lekturę.

GALERIA ZDJĘĆ

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z tego serwisu, oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies Więcej informacji