Aktualności

ZDA(L)NI NA SIEBIE?

Ważne decyzje dotyczące uczniów zapadają często bez ich udziału. Jednak ich głos jest bardzo ważny, dlatego 28 kwietnia niemal pięćdziesięcioosobowa grupa uczniów z klas 4-8 oraz nauczycieli spotkała się na onlinowej debacie poświęconej refleksjom związanym z nauczaniem zdalnym. Poniżej niektóre z pytań i odpowiedzi.

 

EKOLA: Czy uważacie, że rok nauki zdalnej był rokiem straconym? Czy czujecie potrzebę „nadrabiania” materiału?

Uczniowie:

– Mówienie, że ten rok jest stracony to absurd. Nauczyliśmy się odpowiedzialności i organizacji własnej pracy.

– Doceniłam małe radości. Wielu rzeczy się nauczyłam, na przykład zaczęłam pisać wiersze.

– Zaczęliśmy bardziej szanować pracę nauczycieli. Przeprowadzenie dobrej lekcji online jest bardzo trudne.

– Kto chciał się uczyć, ten się uczył i nie marnował czasu. Zwykle, jeśli się nie uczył zdalnie, to w szkole też nie zawsze uważał.

– Było dużo konsultacji, jeśli ktoś czegoś nie rozumiał albo nie zrobił, mógł z nich korzystać i spotkać się z nauczycielem.

– Uważam, że to mógł być stracony rok dla tych, którzy na przykład ze względów finansowych nie mieli dobrego sprzętu czy warunków, żeby uczestniczyć w lekcjach.

– Uważam, że dodatkowe godziny dla wszystkich na nadrabianie nie mają sensu. Musielibyśmy siedzieć w szkole do wieczora.

– Jeśli ktoś wie, że musi coś uzupełnić albo dowie się tego od nauczyciela, to powinny być na to przeznaczone indywidualne konsultacje.

 

EKOLA: Co Wam się przez ten rok udało, a co było trudne?

Uczniowie:

– Nie mogłam uczestniczyć w konsultacjach w szkole, ponieważ moi rodzice są lekarzami, nie chciałam ryzykować, że ich zarażę, ponieważ byli potrzebni innym chorym w szpitalu, gdzie i tak brakuje personelu.

– Można było się skupić na lekcjach, ponieważ było ciszej niż w klasie.

- Oszczędzaliśmy pieniądze i czas, bo nie trzeba było dojeżdżać do szkoły.

– Mogliśmy wstawać trochę później i mieliśmy więcej czasu dla siebie, bo lekcji było mniej.

– Mogłem rozwijać swoje pasje.

– Na zdalnych lekcjach nauczyłam się robić dobre prezentacje. Ten tryb temu sprzyjał, było mi łatwiej.

– Lepiej zarządzałam własnym czasem.

– Częściej robiliśmy różne projekty.

– Wadą było to, że od długiego patrzenia w ekran psuje się wzrok.

– Na nauczaniu zdalnym łatwiej oszukiwać, pozwala ono na bycie nieuczciwym.

– Trudno było mi się skupić na lekcjach prowadzonych online. Szybko traciłem uwagę.

–  W tym trybie ucierpiały nasze relacje.

– Nie uważam, żeby relacje się bardzo zmieniły. Właściwie przez większość czasu mogliśmy się spotykać z kolegami. Jeśli ktoś chciał, robił to.

 

EKOLA: Czy jest coś, co warto z tego trybu zachować?

Uczniowie:

– Kontynuowałbym komunikację przez Teamsy. To jest wygodne, nie kojarzy się z Librusem, w którym są oceny, można łatwo odnaleźć materiały i zapytać o coś nauczyciela.

– Warto zostawić zajęcia dodatkowe w trybie online, wtedy nie trzeba czekać na nie w szkole, gdy kończy się lekcje wcześniej.

– Powinniśmy zachować tryb hybrydowy na przykład dla ucznia, który jest chory.

 

EKOLA: Co sądzicie o powrocie do szkoły? Czy macie jakieś obawy, oczekiwania?

Uczniowie:

– Obawiam się, że nauczyciele sprawdzą notatki i wtedy okaże się, że nie wszystkie mam.

– Nie boję się sprawdzianów, ale nie chciałbym dostawać złych ocen. Wolałbym, żeby nauczyciel teraz tylko wskazał mi, co mam uzupełnić.

– W uczeniu nie chodzi o zniechęcanie tylko o obudzenie chęci do samodoskonalenia, więc teraz można na przykład zrobić diagnozę, żeby wiedzieć, co się umie.

– Teraz w domu mam wszystko pod ręką, mogę wyjść i zrobić sobie śniadanie, a w szkole tak nie będzie, dlatego wolałabym zostać w domu do końca roku.

– Lekcje online są mniej stresujące i nauczyciele są mili, zawsze dopytują o wszytko.

– Obawiam się dużej liczby sprawdzianów, ale nie tego, że w ogóle będą.

– Wolałabym, żeby ósmoklasiści nie wracali do szkoły tydzień przed egzaminem, bo można się jednak zarazić, a to byłoby bardzo niedobre.

– Chciałabym do egzaminu móc skupić się już tylko na przedmiotach egzaminacyjnych.

Rozmawialiśmy dwie godziny. A moglibyśmy dużo dłużej, bo jesteście dla nas niewyczerpanym źródłem wiedzy.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom debaty: uczniom za otwartość, szczerość i potrzebę wyrażania własnego zdania, nauczycielom za obecność i dzielenie się swoimi doświadczeniami, Dyrekcji za wielką życzliwość i wspieranie nas wszystkich.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z tego serwisu, oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies Więcej informacji