Historia i społeczeństwo

Nikt jeszcze nikogo niczego nie nauczył, Panie i Panowie. Najlepsze, na co nas stać, to nie przeszkadzać!

Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział. Nie żeby umiał na pamięć, ale żeby rozumiał. Nie żeby go coś troszkę obchodziło, ale żeby go coś naprawdę zajmowało.

Podczas naszych lekcji w I semestrze sięgnęliśmy po cztery piosenki / pieśni. Uczniowie dostali tekst, przeczytaliśmy go, zrozumieliśmy, porozmawialiśmy o nim, wreszcie posłuchaliśmy (i - jeśli tylko był dostępny - obejrzeliśmy teledysk).  Wysłuchaliśmy: 

- ORSZAKI DWORAKI Ewy Błaszczyk (tekst A. Osiecka, muzyka J. Satanowski),

- PRZEDSZKOLE Jacka Kaczmarskiego (tekst i muzyka J. Kaczmarski)

- ARAHJA Kultu (tekst i muzyka Kazik Staszewski)

- WOLNOŚĆ KOCHAM I ROZUMIEM Chłopców z Placu Broni (tekst i muzyka B. Łyszkiewicz)

Zaraz na początku II semestru uczniowie z wszystkich tych przesłuchanych piosenek / pieśni utworzą Listę Przebojów klasy 4a i 4b SP.

  • Lista przebojów klasy 4, rok szkolny 2015/2016

    W roku szkolnym 2015/2016 wysłuchaliśmy z klasą 4 następujących utworów:

    - PRZEDSZKOLE Jacka Kaczmarskiego (wrzesień; tekst tutaj),

    - NIE PYTAJ O POLSKĘ Grzegorza Ciechowskiego (październik; tekst tutaj),

    - KOCHAM WOLNOŚĆ Chłopców z Placu Broni (listopad; tekst tutaj),

    - WOJENKA Lao Tse (grudzień; tekst tutaj),

    - ORSZAKI DWORAKI Ewy Błaszczyk (styczeń; tekst tutaj),

    - AUTYSTYCZNY Luxtorpedy (kwiecień; tekst tutaj)

    - TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC Raz Dwa Trzy (czerwiec; tekst tutaj)

    Przedszkole” pojawiło się podczas jednego z pierwszych naszych spotkań, „Nie pytaj o Polskę”, kiedy rozmawialiśmy o barwach, fladze i hymnie, „Kocham Wolność” przed Świętem Niepodległości, „Wojenka”, gdy zastanawialiśmy się, co było / jest wspólne nam i Pierwszemu Człowiekowi, „Orszaki dworaki”, gdy udając się do starożytnego Egiptu, opuszczaliśmy prahistorię, "Autystyczny", gdy przyglądaliśmy się roli i miejscu religii w Helladzie, a "Trudno nie wierzyć w nic", kiedy kończyliśmy pierwszy rok nauki historii, szykowaliśmy się na kolejny, w klasie 5, i zastanawialiśmy się, jak to będzie...

    Pod koniec czerwca uczniowie z tych siedmiu przesłuchanych piosenek / pieśni, głosując na trzy z nich (przyznając każdej z wybranych odpowiednio 3, 2 lub 1 pkt.), utworzyli Listę Przebojów klasy 4 SP. Oto ona:

1 miejsce: KOCHAM WOLNOŚĆ – 34 pkt. (po I semestrze - miejsce 2),

2 miejsce: WOJENKA – 33 pkt. (po I semestrze - miejsce 1),

3 miejsce: AUTYSTYCZNY – 25 pkt.,

4 miejsce: NIE PYTAJ O POLSKĘ – 6 pkt.

5 miejsce: PRZEDSZKOLE – 4 pkt.

6 miejsce: ORSZAKI, DWORAKI; TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC – 3 pkt.

W nowym roku szkolnym, który na szczęście dopiero za dwa miesiące - dalszy ciąg zabawy. A piosenek można posłuchać tutaj: WOJENKAKOCHAM WOLNOŚĆ, NIE PYTAJ O POLSKĘ, PRZEDSZKOLE, AUTYSTYCZNY, TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC, ORSZAKI, DWORAKI  

  • Do poczytania:

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Konwencja o Prawach Dziecka

Konstytucja III RP

Prawa rodziców

Prawo do nudy - Ja, dziecko, życzę sobie leżenia na ziemi policzkiem do podłogi i swobodnego bujania się w myślach, tak żeby synapsy tworzyły się samodzielnie, bez żadnego łażącego za mną dorosłego, który mnie stymuluje, mówi do mnie po angielsku, śpiewa mi po francusku i proponuje mi zbudowanie umeblowanej kawalerki z rolek po papierze toaletowym i z patyków po lodach. To się nazywa przerwa dziecka i, o ile nie używam jej na wypalenie szluga, robi mi bardzo dobrze.

Peter Handke - Oda do dzieciństwa

Janusz KorczakProśby dziecka

Marcin Brykczyński - Nasze prawa

Niech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek, tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić, stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z tego serwisu, oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies Więcej informacji