Historia i społeczeństwo

Nikt jeszcze nikogo niczego nie nauczył, Panie i Panowie. Najlepsze, na co nas stać, to nie przeszkadzać!

Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział. Nie żeby umiał na pamięć, ale żeby rozumiał. Nie żeby go coś troszkę obchodziło, ale żeby go coś naprawdę zajmowało.

Podczas naszych lekcji w I semestrze sięgnęliśmy po cztery piosenki / pieśni. Uczniowie dostali tekst, przeczytaliśmy go, zrozumieliśmy, porozmawialiśmy o nim, wreszcie posłuchaliśmy (i - jeśli tylko był dostępny - obejrzeliśmy teledysk).  Wysłuchaliśmy: 

- ORSZAKI DWORAKI Ewy Błaszczyk (tekst A. Osiecka, muzyka J. Satanowski),

- PRZEDSZKOLE Jacka Kaczmarskiego (tekst i muzyka J. Kaczmarski)

- ARAHJA Kultu (tekst i muzyka Kazik Staszewski)

- WOLNOŚĆ KOCHAM I ROZUMIEM Chłopców z Placu Broni (tekst i muzyka B. Łyszkiewicz)

Zaraz na początku II semestru uczniowie z wszystkich tych przesłuchanych piosenek / pieśni utworzą Listę Przebojów klasy 4a i 4b SP.

  • Lista przebojów klasy 4, rok szkolny 2015/2016

    W roku szkolnym 2015/2016 wysłuchaliśmy z klasą 4 następujących utworów:

    - PRZEDSZKOLE Jacka Kaczmarskiego (wrzesień; tekst tutaj),

    - NIE PYTAJ O POLSKĘ Grzegorza Ciechowskiego (październik; tekst tutaj),

    - KOCHAM WOLNOŚĆ Chłopców z Placu Broni (listopad; tekst tutaj),

    - WOJENKA Lao Tse (grudzień; tekst tutaj),

    - ORSZAKI DWORAKI Ewy Błaszczyk (styczeń; tekst tutaj),

    - AUTYSTYCZNY Luxtorpedy (kwiecień; tekst tutaj)

    - TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC Raz Dwa Trzy (czerwiec; tekst tutaj)

    Przedszkole” pojawiło się podczas jednego z pierwszych naszych spotkań, „Nie pytaj o Polskę”, kiedy rozmawialiśmy o barwach, fladze i hymnie, „Kocham Wolność” przed Świętem Niepodległości, „Wojenka”, gdy zastanawialiśmy się, co było / jest wspólne nam i Pierwszemu Człowiekowi, „Orszaki dworaki”, gdy udając się do starożytnego Egiptu, opuszczaliśmy prahistorię, "Autystyczny", gdy przyglądaliśmy się roli i miejscu religii w Helladzie, a "Trudno nie wierzyć w nic", kiedy kończyliśmy pierwszy rok nauki historii, szykowaliśmy się na kolejny, w klasie 5, i zastanawialiśmy się, jak to będzie...

    Pod koniec czerwca uczniowie z tych siedmiu przesłuchanych piosenek / pieśni, głosując na trzy z nich (przyznając każdej z wybranych odpowiednio 3, 2 lub 1 pkt.), utworzyli Listę Przebojów klasy 4 SP. Oto ona:

1 miejsce: KOCHAM WOLNOŚĆ – 34 pkt. (po I semestrze - miejsce 2),

2 miejsce: WOJENKA – 33 pkt. (po I semestrze - miejsce 1),

3 miejsce: AUTYSTYCZNY – 25 pkt.,

4 miejsce: NIE PYTAJ O POLSKĘ – 6 pkt.

5 miejsce: PRZEDSZKOLE – 4 pkt.

6 miejsce: ORSZAKI, DWORAKI; TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC – 3 pkt.

W nowym roku szkolnym, który na szczęście dopiero za dwa miesiące - dalszy ciąg zabawy. A piosenek można posłuchać tutaj: WOJENKAKOCHAM WOLNOŚĆ, NIE PYTAJ O POLSKĘ, PRZEDSZKOLE, AUTYSTYCZNY, TRUDNO NIE WIERZYĆ W NIC, ORSZAKI, DWORAKI  

  • Do poczytania:

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Konwencja o Prawach Dziecka

Konstytucja III RP

Prawa rodziców

Prawo do nudy - Ja, dziecko, życzę sobie leżenia na ziemi policzkiem do podłogi i swobodnego bujania się w myślach, tak żeby synapsy tworzyły się samodzielnie, bez żadnego łażącego za mną dorosłego, który mnie stymuluje, mówi do mnie po angielsku, śpiewa mi po francusku i proponuje mi zbudowanie umeblowanej kawalerki z rolek po papierze toaletowym i z patyków po lodach. To się nazywa przerwa dziecka i, o ile nie używam jej na wypalenie szluga, robi mi bardzo dobrze.

Peter Handke - Oda do dzieciństwa

Janusz KorczakProśby dziecka

Marcin Brykczyński - Nasze prawa

Niech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek, tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić, stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie.

Etyka

                            "Ten, kto zna tylko swój punkt widzenia, niewiele wie." 

                                                            J.S. Mill

 

PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU ETYKA, II etap edukacyjny: kl. 4-8SP - do pobrania tutaj

TEMATY PRAC PISEMNYCH Z ETYKI DLA KL. 6 i 7 NA PODNIESIENIE OCENY - do pobrania tutaj

ZAJĘCIA - TEMATY, INSPIRACJE, MATERIAŁY:

Zajęcia 1.

Lekcja organizacyjna.

Zajęcia 2.

Witaj, szkoło!

Inspiracja:

- Ewa Nowak – Kot, który zgubił dom. Wyd. Egmont, Warszawa 2016 r.,

- Wojciech Tochman – Witaj, szkoło. Duży Format. Magazyn Reporterów, nr 35/1198, 1 IX 2016 r.,

- National Geographic - Historia kota Kunkusha

Zajęcia 3.

Kim są uchodźcy?

Inspiracja:

- Ewa Nowak – Kot, który zgubił dom. Wyd. Egmont, Warszawa 2016 r.,

- www.uchodzcy.info,

National Geographic - Historia kota Kunkusha

Zajęcia 4.

Kto dał człowiekowi prawo do buntu?

Inspiracja:

prawa człowieka

- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

- Deklaracja praw człowieka i obywatela

- Powszechna deklaracja praw człowieka

Zajęcia 5.

Czy artysta może więcej?

Inspiracja:

- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

- Hymn Polski (Wikipedia)

- Hymn Polski

- Hymn Polski (Mundial 2002)

- Jeszcze Polska nie zginęła (Kazik Staszewski)

Zajęcia 6.

Patriotyzm (jutra?)

Inspiracja:

- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

Patriotyzm

- Nie pytaj o Polskę (Obywatel G.C.)

Sorry Polsko (Maria Peszek)

Nienawidzę cię Polsko (Czesław Śpiewa)

Zajęcia 7.

O patriotyzmie.

Inspiracja:

- Rozmowy z Mistrzem. Leszek Kołakowski o patriotyzmie.

Zajęcia 8.

Dzieci z Dworca Brześć

Inspiracja:

- Dzieci z Dworca Brześć

Zajęcia 9.

Mur

Inspiracja:

- Kult, Arahja

- budowa muru berlińskiego

- upadek muru berlińskiego

Zajęcia 10.

Mur

Inspiracja:

- Kult, Arahja

PO TEJ STRONIE: Dlaczego budujecie mur?, W jaki sposób ten mur ma Wam pomóc?, Co ten mur ma symbolizować / oznaczać?, Jak będziecie się czuć po wybudowaniu muru?, Jak sądzicie, jak będą czuć się ci, którzy znajdą się za murem?, Jak długo mur będzie stać?

PO TAMTEJ STRONIE: Dlaczego oni budują ten mur?, W jaki sposób ten mur może im pomóc?, Co ten mur będzie symbolizował / oznaczał?, Jak będziecie się czuć, kiedy znajdziecie się po drugiej stronie muru?, Jak sądzicie, jak będą czuć się ci, którzy go budują i za chwilę znajdą się po drugiej stronie? Jak długo mur będzie stać?

Zajęcia 11.

Ten Inny

Inspiracja:

PYTANIA O SENS: Na czym opierasz swoje wyobrażenie o godności człowieka?, Czy uważasz, że jeden człowiek może być więcej wart od innego?, Czy ludzie mają prawo być całkiem inni niż ty?, Co cię obowiązuje w stosunku do innych ludzi?, Co obowiązuje innych ludzi w stosunku do ciebie?, Na ile "inny" może być drugi człowiek?, Co to znaczy solidarność?

PYTANIA MORALNE: Czy możesz dać komuś do zrozumienia, że go nie lubisz?, Czy możesz kogoś wyśmiewać?, Czy dziewczynki lub chłopcy czegoś nie mogą robić, gdyż są dziewczynkami lub chłopcami?, Czy możesz nieraz z kogoś zadrwić?, Czy nie powinieneś opowiadać dowcipów, które kogoś urażą?, Czy możesz kogoś wykluczyć?, Czy możesz kogoś zwymyślać, bo ty zostałeś zwymyślany?, Czy masz obowiązek bronić kogoś, kto jest zwymyślany, wykluczony lub dyskryminowany?, Czy zawsze musisz robić to, co robi grupa?

Zajęcia 12.

Ten Inny. Ełk.

Inspiracja:

- "Atmosfera pogromowa w Ełku" - Newsweek, 7 stycznia 2017r. 

Zajęcia 13.

Moje prawa i wolności

Inspiracja:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

Zajęcia 14.

Moja szkoła. Dopuszczający.

Inspiracja:

- Dopuszczający, reż. Michał Jarczyk

- Tata, a Marcin powiedział: Reforma szkolnictwa

Zajęcia 15.

Moja szkoła. Zmiany w WSO.

Inspiracja:

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Zajęcia 16.

Prawa zwierząt.

Prezentacja Weroniki Sienkiewicz

Zajęcia 17.

Jaka edukacja? Szkoła konserwatywna.

Inspiracja:

Czy szkoła musi być konserwatywna, żeby przynosiła konkretne efekty?, Czy szkoła konserwatywna, czyli broniąca tradycyjnego świata edukacji, naszych kodów kulturowych, ale i szerzej, naszej cywilizacji, to jakaś głupota?, Czy młody człowiek, mimo skłonności do buntu tak naprawdę nie potrzebuje oparcia w osobie bardziej doświadczonej, wyposażonej w kompetencje dyscyplinujące, zdolnej do wskazania właściwych ścieżek ku jasno określonym zasadom: prawdy i dobra, CZYLI autorytetu nauczyciela?

Zajęcia 18.

Jaka edukacja? Szkoła demokratyczna.

Inspiracja:

Czy w szkole demokratyczno-liberalnej tzw. pacyfizm pedagogiczny zwłaszcza, gdy wspiera go ideologia praw ucznia, prowadzi do szkolnej anarchii?, Czy szkoły demokratyczno-liberalne nie kształtują w dzieciach nadmiernego przekonania o własnej doskonałości, zamiast budowania szacunku dla świata dorosłych?, Czy w szkole demokratyczno-liberalnej Nauczyciel przestał być Mistrzem w starym stylu, stając się kimś w rodzaju starszego kolegi, lub enigmatycznym przewodnikiem po bibliotece? 

Zajęcia 19.

Czy szkoła powinna zadawać prace domowe?

Inspiracja:

- Anna Dobiegała: "Prace domowe to zmora uczniów. Czy szkoła bez nich jest możliwa?", Gazeta Wyborcza, 30 marca 2017 r.

Zajęcia 20.

Jak odróżnić dobro od zła? Stosowanie tortur.

Inspiracja:

Dylemat 1.

Policja zatrzymała porywacza dziecka. Uprowadzone dziecko przebywa nadal w jego kryjówce. Porywacz jest przesłuchiwany, ale nie chce powiedzieć, gdzie przetrzymuje dziecko. W związku z tym przełożony policjantów zastanawia się, czy nie zacząć torturować podejrzanego, aż zdradzi kryjówkę, ponieważ to jedyny sposób na uratowanie życia dziecka. Przełożony dzwoni do odpowiedniego ministra. Jesteś ministrem, jaką dałbyś radę dzwoniącemu policjantowi?

Zajęcia 21.

W sieci relacji międzyludzkich. Minaret.

Inspiracja:

Dylemat 2.

Pani Kaiser jest radną i mieszka w spokojnej okolicy w dużym mieście. Na jej ulicy jest duża wolna działka budowlana. Społeczność islamska właśnie złożyła w urzędzie wniosek o pozwolenie na budowę dużego meczetu z minaretem, ponieważ ich dotychczasowa świątynia jest za mała. Dla sąsiadów pani Kaiser ta inwestycja idzie za daleko. Boją się, że wraz z meczetem skończy się spokój na ich ulicy, nie chcą też napływu obcych. Oprócz tego w dzielnicy przemysłowej jest, ich zdaniem, wystarczająco dużo miejsca na takie inwestycje. Mieszkańcy ogłosili inicjatywę obywatelską przeciwko budowie meczetu i zachęcają panią Kaiser, żeby podpisała petycję i zaczęła aktywnie działać na rzecz ich inicjatywy. Dla pani Kaiser dobre stosunki z sąsiadami są bardzo ważne. Nie ma też nic przeciwko muzułmanom i uważa, że wolność poglądów i wyznania jest ważna, ale spokojna okolica ma też swoją wartość. Jaką decyzję powinna podjąć pani Kaiser?

Zajęcia 22.

Nanga Parbat

Inspiracja:

W. Wysocki: Pożegnanie z górami

R. Kołakowski: Pożegnanie z górami

W. Wysocki: Pieśń o przyjacielu

M. Baka: Pieśń o przyjacielu

Zajęcia 23.

Pejzaż z Ikarem

Inspiracja:

- P. Bruegel (starszy): Pejzaż z Ikarem

- J. Napiórkowska: O sztuce

- Z. Herbert: Dedal i Ikar

- M. Umer: Jeszcze w zielone gramy

- D. Zawiałow: Jeszcze w zielone gramy

 

 

 

Najlepszy Matematyk SP

Zapraszamy uczniów klas 5 i 6 Szkoły Podstawowej EKOLA do wzięcia udziału w konkursie na Najlepszego Matematyka SP.

Kwiecień 2016

Marzec 2016

Luty 2016

Styczeń 2016


Regulamin szkolnego konkursu o tytuł Najlepszego Matematyka Szkoły Podstawowej

Cele konkursu:

  • rozwijanie wśród uczniów zainteresowania matematyką;
  • popularyzowanie wiedzy matematycznej;
  • wdrażanie uczniów do samokształcenia i poszerzania swojej wiedzy matematycznej;
  • przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego;
  • samoocena własnych celów i możliwości.

Przebieg konkursu:

Konkurs skierowany jest do uczniów klas 5 i 6 Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół EKOLA. Konkurs składa się z dwóch etapów.

Etap I

Trwa od  07.01.2016r. do 10.06.2016r. Uczniowie rozwiązują zadania w domu.

  • Począwszy od stycznia 2016r. na pierwszym w danym miesiącu kółku matematycznym będzie rozdawana lista zadań konkursowych na dany miesiąc. 5 zadań, każde oceniane w skali od 0 do 5 punktów.
  • Każde zadanie należy rozwiązać na oddzielnej kartce, na której należy również umieścić swoje dane: imię, nazwisko i klasę. Nie trzeba oddawać rozwiązań wszystkich zadań, ale wiąże się to z uzyskaniem mniejszej liczby punktów.
  • Rozwiązane zadania należy oddać do ostatniego piątku danego miesiąca.
  • Po sprawdzeniu zadań będą wywieszane aktualne wyniki każdego z uczestników oraz rozwiązania zadań z minionego miesiąca.
  • Do konkursu można przystąpić w dowolnej chwili, oddając rozwiązania zadań z bieżącej listy. Nie ma obowiązku uczęszczania na kółko matematyczne.
  • W I etapie maksymalnie będzie można zdobyć 125 punktów.
  • Listy zadań i ich rozwiązania będą na bieżąco umieszczane na stronie internetowej EKOLI.

Etap II

Odbędzie się w połowie czerwca 2016r. na terenie szkoły.

Uczniowie otrzymają do rozwiązania zadania testowe za 3, 4 i 5 punktów. Czas trwania konkursu - 90 minut. W II etapie maksymalnie będzie można zdobyć 70 punktów.

Każdy uczeń, który zakwalifikuje się do II etapu konkursu otrzyma celującą ocenę cząstkową wagi 3 z matematyki.

Rozstrzygnięcie konkursu

  • Prace sprawdzi i oceni Komisja Konkursu.
  • Ostateczny wynik uczestnika konkursu będzie sumą połowy punktów uzyskanych w I etapie i punktów uzyskanych w II etapie.
  • Dla zwycięzcy przewidziane są nagrody.

Organizator konkursu: Mariola Ryczaj         

 

Działania SU

2017/2018 
Radio EKOLA gra! 

Uroczyste otwarcie studia radiowego rozpoczęło się piosenką "We are the champions". I chociaż konkurs na redaktora Radia EKOLA został już zamknięty, to nadal są chętni do pracy. Michał Szczerbiński i jego zespół uruchomili autorskie audycje. Szkolne Radio EKOLA zajmuje się nie tylko muzyką, ale i szeroko pojętą kulturą, sportem i nadaje własne wiadomości. Spójrzcie na ramówkę. 

Kolejne debaty Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego 

UKD zorganizował dwie kolejne debaty oksfordzkie: 

  • Temat III debaty: NATO nas obroni
  • Temat IV debaty: Szesnastolatkowie powinni mieć czynne prawo wyborcze 

V debata UKD – 10 marca 2018, podczas Dnia Otwartego EKOLI. Zapraszamy na stronę internetową UKD. 

Dyskusyjny Klub Filmowy 

Już niebawem startuje w EKOLI Dyskusyjny Klub Filmowy. Dawno, dawno temu p. Andrzej Polański prowadził szkolny DKF, ale że wtedy uczniów, chodzących dziś do EKOLI nie było jeszcze na świecie, dlatego czas najwyższy DKF odrestaurować. Nowym DKFem zajmować się będzie Dominik Andrulewicz z kl. 7b SP. Dominik przed każdą projekcją krótko opowie o filmie, potem film obejrzymy, a potem o nim podyskutujemy. Pierwszym filmem, który wspólnie obejrzymy a potem o nim porozmawiamy, będzie Most Szpiegów Stevena Spielberga z 2015 r. (ze zdjęciami Janusza Kamińskiego, kręconymi m.in. we Wrocławiu!). Zapraszamy! 

Dwie debaty oksfordzkie za nami
Uczniowski Klub Dyskusyjny rozpoczął działalność! Uczniowie klasy 2 Gimnazjum (Piotr Galik, Malwina Góral, Szymon Jankowski, Karol Smółka, Stanisław Wróbel) w ramach swojego projektu gimnazjalnego zorganizowali już dwie debaty oksfordzkie Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego (21 listopada i 12 grudnia 2017 r.) Opiekunem tego projektu jest pan Andrzej Polański.

Temat I debaty: Czy w Polsce powinno być prawo powszechnego dostępu do broni?

Temat II debaty: Czy państwo powinno zakazać handlu w niedzielę?

I debacie przysłuchiwali się i aktywny w niej udział wzięli m. in.: p. dyrektor Jolanta Węglowska, p. Bronisława Porębska-Solnica, p. Andrzej Polański, ks. Leszek Wilczak, Ania Ciechowska, Zuzia Daniłowicz, Tyberiusz Iwanicki, Bartek Kozłowski, Michał Skalski i Vadym Shevchenko (uczniowie kl. 3 Gimnazjum), Zosia Grzywacz i Dominik Andrusiewicz (kl. 7 SP), Mikołaj Niżyński (kl. 6 SP), Witek Warmuzek (preIB) oraz Jasiek … z Gimnazjum nr 23.

II debacie przysłuchiwali się i aktywny w niej udział wzięli m. in.: p. Andrzej Polański, ks. Leszek Wilczak, Tyberiusz Iwanicki, Bartek Kozłowski, Michał Skalski i Vadym Shevchenko (uczniowie kl. 3 Gimnazjum), Zosia Grzywacz, Nastka Mitas, Remik Nogieć, Michał Szczerbiński i Jasiek Wróbel (kl. 7a SP), Mikołaj Niżyński (kl. 6 SP), oraz Jasiek … z Gimnazjum nr 23.

Podczas II debaty Zuzia Daniłowicz (kl. 3 Gimnazjum) i Dominik Andrusiewicz (kl. 7b SP) zostali zaproszeni przez grupę projektową do wzięcia bezpośredniego udziału w debacie, jako przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy.

Debaty Klubu trwają ok. 80 min., podczas których uczniowie (a także dyrekcja, nauczyciele, rodzice) poruszają zagadnienia dotyczące m.in. etyki, historii, kultury, polityki, religii, społeczeństwa itd., itp. Klub Debat Oksfordzkich nawiązuje do Ligi Klas (debaty oksfordzkie przedstawicieli klas gimnazjalnych i licealnych, którzy rywalizowali o laur pierwszeństwa ponad 15 lat temu) organizowanej i prowadzonej przez pana Andrzeja Polańskiego, panią Agatę Polańską i pana Michała Chalasiewicza. Zapraszamy na stronę internetową UKD.

Kolejna, III debata UKD - w styczniu po południu.

 

I Turniej Piłki Nożnej zakończony!

I Turniej Piłki Nożnej o Puchar Prezes ZS EKOLA, P. Jolanty Węglowskiej - rozstrzygnięty. Turniej wygrała klasa 3 Gimnazjum, grająca w składzie: Olivier Waleztko (kapitan), Tyberiusz Iwanicki, Jakub Piątek, Michał Skalski, Vadym Shevchenko, Dominik Syska. Chłopaki wygrali wszystkie mecze, w finale pokonując fantastycznie spisującą się w całym Turnieju reprezentację kl. 4a SP. Dziękujemy wszystkim Zawodnikom za niekłamane zaangażowanie, emocje i absolutnie sportowego ducha (i pazura) walki, Kibicom za głośny doping i brak wuwuzeli, Panu Andrzejowi Polańskiemu za pomysł i organizację Turnieju, Pani Alicji Pospiszil i Panu Piotrowi Portasowi za pomoc przy organizacji, Paniom Dyrektor za to, że były (wytrzymały) z Nami od początku do końca, fundując pamiątkowe medale i puchar pełen słodyczy, oraz Fotoreporterom - za dokumentację. Cóż... do następnego Turnieju!

Filmiki, zdjęcia TU:

https://www.instagram.com/su.prezydium/

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-EKOLA-845068985553396/

ĆWIERĆFINAŁY

5b SP - 4a SP 0:2

5a SP - 4b SP 1:1 (rzuty karne 4:3)

6 SP - 2 GIM 2:1

IB1 - 3 GIM 1:2

PÓŁFINAŁY

4a SP - 5a SP 1:1 (rzuty karne 3:0)

6 SP - 3 GIM 1:3

MECZ o III miejsce

5a SP - 6 SP 1:1 (rzuty karne 3:1)

FINAŁ

4a SP - 3 GIM 1:2

  

Klub debat 

Pod patronatem Sejmiku Uczniowskiego trwają prace koncepcyjne nad następującym przedsięwzięciem:

- Klub Debat Oksfordzkich (odpowiedzialny: Stanisław Wróbel z kl. 2 Gimnazjum) – 1.5-godzinne spotkania, w których uczniowie (a może także nauczyciele i rodzice?) podczas toczonych dyskusji poruszać będą zagadnienia dotyczące m.in. etyki, historii, kultury, polityki, religii, społeczeństwa itd., itp.

Klub Debat Oksfordzkich nawiązuje do Ligi Klas (debaty oksfordzkie przedstawicieli klas gimnazjalnych i licealnych, którzy rywalizowali o laur pierwszeństwa ponad 15 lat temu) organizowanej i prowadzonej przez pana Andrzeja Polańskiego, panią Agatę Polańską i pana Michała Chalasiewicza.

Do pierwszych gorących dyskusji powinno dojść już pod koniec listopada. Zapraszamy! 

Turniej piłki nożnej 

Pod patronatem Sejmiku Uczniowskiego trwają prace koncepcyjne nad następującym przedsięwzięciem: 

- Turniej Piłki Nożnej (odpowiedzialny: Olivier Waletzko z kl. 3 Gimnazjum) – zawody sportowe, w których najpewniej zagrają reprezentacje klas 4-7 SP, 2-3 Gimnazjum i IB.

Składy drużyn:

Klasa 4a SP: Jan Gruszczyński (kapitan), Aleksander Kaczor, Wiktor Lęcznar, Kacper Murowicki, Jan Olesiński, Kacper Szpikowski, Krzysztof Szukiewicz, Jakub Tyrpa. Trener: Alicja Pospiszil

Klasa 4b SP: Borys Wojszwiłło (kapitan), Tosia Zubrzycka, Leon Bednorz, Szymon Kuszewski, Jan Mańdziak, Jan Niemiec, Oliwier Ścieszko. Trener: Anna Lemiec - Sławińska

Klasa 5a SP: Michał Olesiński (kapitan), Mikołaj Dykier, Jakub Jurek, Maks Nabzdyk, Nikodem Stępień, Marcel Szpak, Maks Zając. Trener: Anna Bocian

Klasa 5b SP: Maks Mańczak (kapitan), Franek Daniłów, Kacper Kasprzyk, Miłosz Krupa, Krzysztof Olejniczek, Maks Rusin-Tupikowski, Borys Siarka, Miłosz Smółka. Trener: Bronisława Porębska- Solnica

Klasa 6 SP: Maks Pordzik (kapitan), Martyna Ciechowska, Mikołaj Koelner, Jan Konieczny, Aleksander Lęcznar, Ernest Mitlewski. Trener: Monika Kłoczko

Klasa 2 GIM.: Piotr Galik (kapitan), Szymon Jankowiak, Vadym Schevchenko (wypożyczenie), Karol Smółka. Trener: A. Polańska

Klasa 3 GIM.: Olivier Waletzko (kapitan), Jakub Piątek, Tyberiusz Iwanicki, Michał Skalski, Dominik Syska. Trener: A. Polański

Klasa IB1: Łukasz Czerczuk (kapitan), Marcin Marchewka, Olga Sławatyniec, Oskar Woźniak, Valentin Zavodcicov

koszyk 1        koszyk 2

4aSP              6SP

4bSP              2Gim.

5aSP              3Gim.

5bSP              IB1

ĆWIERĆFINAŁ

1 ..... - ..... (drużyna z koszyka 1 - drużyna z koszyka 1)

2 ..... - ..... (drużyna z koszyka 1 - drużyna z koszyka 1)

3 ..... - ..... (drużyna z koszyka 2 - drużyna z koszyka 2)

4 ..... - ..... (drużyna z koszyka 2 - drużyna z koszyka 2)

PÓŁFINAŁ

5 ..... - ..... (zwycięzca meczu 1 ze zwycięzcą meczu 2) 

6 ..... - ..... (zwycięzca meczu 3 ze zwycięzcą meczu 4)

FINAŁ

5 ..... - ..... (zwycięzca meczu 5 ze zwycięzcą meczu 6)

Jako że turniejów sportowych w EKOLI jest niewiele, z nadzieją i niecierpliwością liczymy na to, że do pierwszych kopnięć piłki dojdzie już pod koniec listopada. Zapraszamy! 

Projekt Regulaminu Turnieju Piłkarskiego na stronie internetowej SU w zakładce: Regulaminy. 

Tydzień z Konstytucją    

W poniedziałek 6 listopada uczniowie klasy 2 i 3 Gimnazjum, w ramach Tygodnia z Konstytucją, spotkali się z wrocławskim prawnikiem Tomaszem Zalasińskim. Podczas spotkania omówiona została rola Konstytucji w państwie demokratycznym, a uczniowie, pracując w parach, rozwiązali dwa kazusy.

Tydzień z Konstytucją organizuje Stowarzyszenie im. prof. Zbigniewa Hołdy. W ramach tego wydarzenia prawnicy przeprowadzają lekcje dotyczące znaczenia Konstytucji w życiu obywateli. Tydzień Konstytucyjny ma zasięg ogólnopolski, a honorowy patronat nad akcją objął Rzecznik Praw Obywatelskich.

EKOLA już trzeci raz uczestniczy w Tygodniu z Konstytucją. Dwa pierwsze spotkania (pierwsze w czerwcu 2016 r., drugie w październiku 2016 r.) odbyliśmy z panią mecenas Karoliną Szulc-Nagłowską.

  

2016/2017       

I Wrocławska Konferencja Samorządów Uczniowskich    

Sejmik Uczniowski EKOLI, obok samorządów szkolnych innych wrocławskich szkół (Gimnazjum i LO) dostał zaproszenie na I Wrocławską Konferencję Samorządów Uczniowskich, wydarzenie organizowane przez Parlament Młodzieży Wrocławia we współpracy z Instytutem Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Regionalnym Ośrodkiem Debaty Międzynarodowej. Konferencja odbędzie się w najbliższą środę, 14 czerwca. EKOLĘ reprezentować będą: Paulina Kamińska (kl. 6b SP), Zosia Kurek (kl. 1 GIM.), Ewa Bator (kl. 2 GIM.) oraz Agnieszka Pelc (absolwentka EKOLI). Organizatorzy zwrócili się z propozycją do każdej ze szkół, by samorządy szkolne przygotowały krótkie prezentacje na temat swojej pracy w tym i w zeszłym roku szkolnym. Trzy najlepsze prace zostaną zaprezentowane podczas Konferencji. Okazało się, że nasza prezentacja (którą wykonali Ada Trybuchowska, Agnieszka Pelc i Johan Wooho Lee), omawiająca działania Sejmiku Uczniowskiego EKOLI, na tyle spodobała się Organizatorom, że poprosili nas by o tym, co się dzieje w naszej szkole OPOWIEDZIEĆ. Że nie ograniczamy się – jak w wielu szkołach – TYLKO do organizacji mniej lub bardziej demokratycznych wyborów, do prowadzenia szkolnych akademii, albo do organizowania dyskotek. To miła wiadomość. Docenienie tego, co Prezydium SU EKOLI robiło, robi i… robić będzie, bo warto dalej podążać tą drogą, ponieważ tylko w ten sposób realizujemy do końca założenia samorządności. Wszystkim tym, których praca w ciągu ostatnich dwóch lat przyczyniła się do tego, że dzielić się możemy naszymi pomysłami i naszą pracą z wrocławskimi szkołami – dziękujemy: 

Ada Trybuchowska, Ewa Bator, Joanna Kraśnicka, Sylwia Popek, Grzegorz Gajewski, Filip Juszczak, Janek Koźlik – Marszałkowie i Wicemarszałkowie SU EKOLI 2015/2016 i 2016/2017, 

Oliwka Pordzik, Gosia Majewska, Julka Sroczyńska, Mikołaj Piejko, Staszek Wróbel – Szkolna Kronika Filmowa, 

Mikołaj Dziemieszkiewicz, Johan Wooho Lee – strona internetowa Sejmiku Uczniowskiego, 

Magda Majewska, Dominika Kozłowska, Dagmara Miłek, Marysia Salwa – Instagram szkolny, 

Zosia Kurek,  Hojung Heidi Lee, Andrzej Michałek – zdjęcia, 

Kamil Kashif – Rzecznik Praw Ucznia, 

Basia Wajda, Oliwka Ozimek, Karolina Świerczewska – gazetka szkolna, 

Ania Ciechowska, Zuzia Daniłowicz, Paulina Kamińska, Agnieszka Pelc – członkowie Prezydium SU. 

PROGRAM I Wrocławskiej KSU: 

8:00 - rejestracja uczestników 

8:30 - powitanie uczestników, prezentacja organizatorów 

8:50 - wystąpienia gości 

9:50 - rozpoczęcie debaty 

11:20 - zakończenie debaty, przerwa 

11:50 - rozpoczęcie prezentacji samorządów 

13:30 - zakończenie prezentacji samorządów 

13:30 - warsztaty zorganizowane przez przedstawicieli Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej 

14:30 - rozdanie certyfikatów, zakończenie Konferencji  

Dzień Projektów   

W piątek, 9 czerwca, odbył się Dzień Projektów. Historia projektów gimnazjalnych w EKOLI jest długa. Tegoroczny Dzień Projektów był już siódmym (zaczynaliśmy 16.12.2011r.). Przez te całe lata obejrzeliśmy już 25 projektów (tegoroczne były 26, 27 i 28), swoje projekty gimnazjalne przedstawiło 95. uczniow EKOLI, a 15. nauczycieli EKOLI było Opiekunami Projektów (najczęściej na Opiekunów Projektów uczniowie wybierali p. Annę Bocian – 6 projektów, i p. Agatę Polańską – 5). W tym roku szkolnym klasa 2 gimnazjum zaprezentowała zgromadzonym w auli uczniom (klasy 6a i 6b SP oraz 1, 2 i 3 GIM.), dyrekcji i nauczycielom następujące projekty:  

Zuzanna Daniłowicz, Tyberiusz Iwanicki, Michał Skalski, Język – klucz do świataOpiekun: P. Zabielski  

Jan Grodzicki, Bartosz Kamiński, Dominik Syska, Vadym Shevczenko: Labirynty – sztuka wyboruOpiekun: E. Ławniczak  

Ewa Bator, Anna Ciechowska, Aleksandra Karteczka, Olivier Waletzko: Poświęcenie w sporcieOpiekun: A. Pospiszil  

Ostatni projekt (Poświęcenie w sporcie) Ani, Ewy, Oli i Oliviera (pod opieką p. Alicji Pospiszil) był najlepszym tegorocznym projektem gimnazjalnym i jednym z najciekawszych spośród tych blisko 30., które już za nami. W przyszłym roku swój projekt gimnazjalny pokaże obecna klasa 1 GIM. oraz obecne klasy 6a i 6b SP.  

Obremski w EKOLI  

We wtorek, 6 czerwca, uczniowie Gimnazjum EKOLA spotkali się z p. senatorem Jarosławem Obremskim (zastępcą przewodniczącego senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej). Spotkanie poświęcone było pobytowi p. Obremskiego w obozie dla uchodzców w Pozzallo na Sycylii i nawiązywało do naszej wcześniejszej dyskusji o „Tym Innym”. Pan senator opowiedział o tym, co zobaczył i czego dowiedział się w Pozzallo, podzielił się z nami refleksjami na temat Wrocławia, Polski, Polski w Europie oraz przyszłości Unii Europejskiej, a uczniowie przypomnieli swoje referaty wygłoszone podczas spotkania z „Tym Innym” (Karolina Żurek, Stanisław Wróbel, Chris Bauer). Spotkanie z J. Obremskim było kolejnym, podczas którego uczniowie EKOLI mieli możliwość spotkać się z politykami, samorządowcami czy wrocławianinami (wcześniej gościliśmy m.in. Annę Szarycz, Rafała Dutkiewicza, Stanisława Huskowskiego, Jana Lityńskiego, Zbigniewa Maćkowa). Do najciekawszych spotkań w EKOLI uczniowie zaliczają rozmowy z p. Władysławem Frasyniukiem (XII 2015) oraz z p. Bogdanem Zdrojewskim (VI 2017). Pamiętam, że spotkania z p. Frasuniukiem i p. Zdrojewskim kończyliśmy wierszem, napisanym w obozie w Dachau w 1942 r. przez niemieckiego pastora luterańskiego Martina Niemöllera: 

"Kiedy przyszli po Żydów, nie protestowałem. 

Nie byłem przecież Żydem. 

Kiedy przyszli po komunistów, nie protestowałem. 

Nie byłem przecież komunistą. 

Kiedy przyszli po socjaldemokratów, nie protestowałem. 

Nie byłem przecież socjaldemokratą. 

Kiedy przyszli po związkowców, nie protestowałem. 

Nie byłem przecież związkowcem. 

Kiedy przyszli po mnie, nikt nie protestował. 

Nikogo już nie było". 

Zdrojewski w EKOLI   

4 czerwca 1989 r. to przełomowa data, niewątpliwie jedna z najważniejszych w powojennej historii Polski. Polska się zmieniła, wolność dodała nam skrzydeł. Dlatego pamiętając o dniu, w którym wolność symbolicznie się narodziła, spotkaliśmy się w poniedziałek w EKOLI by m.in. te wydarzenia przypomnieć. Miło nam, że w takim szczególnym dniu był z nami Pan Bogdan Zdrojewski - polski polityk, samorządowiec, a przede wszystkim Prezydent Wrocławia (prawie trzy kadencje!), który przez 1,5 godziny odpowiadał na pytania uczniów EKOLI. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie klasy 6a i 6b SP oraz 1, 2 i 3 Gimnazjum, a teksty (m.in. Herodota, Peryklesa, Kołakowskiego, Miłosza, fragmenty Konstytucji III RP) czytali: Kamila Cygan, Ala Dróżdż, Zosia Grzywacz, Oliwka Jeżewska, Paulina Kamińska, Zosia Kurek, Dagmara Miłek, Sylwia Popek, Oliwka Pordzik, Weronika Sienkiewicz, Martyna Tatarek, Julka Weretko, Dominik Andrulewicz, Janek Famulski, Ernest Mitlewski i Kuba Sokołowski. Preambułę do Konstytucji przeczytali: Joanna Lejza, Agata Polańska, Elżbieta Syska, Ewa Ściepuro, Jolanta Węglowska, O. Leszek Wilczak i Bogdan Zdrojewski. Imprezę prowadziła Ada Trybuchowska, za multimedia odpowiedzialność ponosił Johan (Wooho) Lee, zdjęcia robiły Heidi (Ho Jung) Lee i Marysia Salwa, kamery obsługiwali Mikołąj Piejko i Staszek Wróbel.

    
Ten Inny    

W czwartek, 25 maja, w ramach projektu „Wielokulturowość w EKOLI”, odbyła się dyskusja o „Tym Innym”, zainspirowana wykładami Ryszarda Kapuścińskiego, w której uczestniczyli uczniowie gimnazjum i IB. O INNYM opowiedzieli uczniowie Gimnazjum:

Dagmara Miłek (3G) – Czy świadomość zderzenia z Innym ułatwia spotkanie z nim, czy utrudnia?

Ada Trybuchowska (3G) – Czy Inność jest czynnikiem destrukcyjnym w relacjach międzyludzkich i społecznych?

Julka Weretko (1G) – Jak reagujemy podczas spotkania z Innym?

Karolina Żurek (1G) – Kim jest Inny?

Bartek Kozłowski (2G) – Dlaczego boimy się Inności?

Stanisław Wróbel (1G) – Jakie są korzyści i niebezpieczeństwa związane z poznawaniem Innego?

Oraz trójka uczniów IB: Marta Smolak (IB1), Nina Brocka (IB2) i Christopher Bauer (absolwent programu IB).

Spotkanie z Innym prowadzili Pani Adriana Mitas i Pan Andrzej Polański.

   

Jaka edukacja?

W sobotę, 11 marca 2017 roku podczas Dnia Otwartego uczniowie oraz zaproszeni absolwenci EKOLI rozmawiali o edukacji, poruszając następujące wątki:

Czy szkoła musi być konserwatywna, żeby przynosiła konkretne efekty?,

Czy szkoła konserwatywna, czyli broniąca tradycyjnego świata edukacji, naszych kodów kulturowych, ale i szerzej, naszej cywilizacji, to jakaś głupota?,

Czy młody człowiek, mimo skłonności do buntu tak naprawdę nie potrzebuje oparcia w osobie bardziej doświadczonej, wyposażonej w kompetencje dyscyplinujące, zdolnej do wskazania właściwych ścieżek ku jasno określonym zasadom: prawdy i dobra, CZYLI autorytetu nauczyciela?,

- Czy w szkole demokratyczno-liberalnej tzw. pacyfizm pedagogiczny zwłaszcza, gdy wspiera go ideologia praw ucznia, prowadzi do szkolnej anarchii?,

- Czy szkoły demokratyczno- liberalne nie kształtują w dzieciach nadmiernego przekonania o własnej doskonałości, zamiast budowania szacunku dla świata dorosłych?,

 - Czy w szkole demokratyczno-liberalnej Nauczyciel przestał być Mistrzem w starym stylu, stając się kimś w rodzaju starszego kolegi, lub enigmatycznym przewodnikiem po bibliotece?

W dyskusji moderowanej przez p. Andrzeja Polańskiego uczestniczyli uczniowie EKOLI: Ewa Bator, Zuzia Daniłowicz, Oliwka Jeżewska, Ada Trybuchowska, Janek Grodzicki, oraz absolwenci: Gosia Majewska, Oliwka Pordzik, Iza Teppel, Filip Ficner, Szymon Jeżewski, Ksawery Karwacki, Kuba Kowalski. Była z nami także p. dyrektor Joanna Lejza, p. Bronisława Solnica – Porębska oraz nauczyciel z wrocławskiego ATUTU: p. Michał Chalasiewicz. Do zobaczenia za rok. 

Zmiany w WSO     

W poniedziałek, 23 stycznia 2017 r., na posiedzenie Rady Pedagogicznej zostali zaproszeni przez Panią Dyrektor Joannę Lejzę przedstawiciele Sejmiku Uczniowskiego. Ada Trybuchowska, Zuzia Daniłowicz, Mikołaj Chudzikowski i Kamil Kashif przedstawili propozycje zmian w WSO, jakie – po kilkudniowych negocjacjach – wypracowali wspólnie z uczniami EKOLI. Rozmowy z uczniami, nauczycielami i dyrekcją były kontynuowane, m.in. podczas spotkania w szkolnej auli (Sejmik Uczniowski + nauczyciele, 26 stycznia), oraz podczas spotkania z Zespołem Kierowniczym ZS EKOLA (31 stycznia) (zdjęcia). W czwartek i w piątek (1 i 2 lutego) wśród uczniów kl. 4-6 SP i 1-3 Gimnazjum zostało przeprowadzone referendum opiniodawcze. A już w poniedziałek (6 lutego) podczas Rady Pedagogicznej nauczyciele będą wszystkie propozycje Sejmiku Uczniowskiego procedować. 

    

Przesłuchania do Wieczoru Talentów     

Za nami przesłuchania do Wieczoru Talentów, który odbędzie się w EKOLI 9 lutego o godz. 17.30. W poniedziałek, 23 stycznia, w szkolnej auli p. Dyrektor J. Lejza, nauczycielka j. niemieckiego p. Bronisława Porębska-Solnica, Marszałek EKOLI Ada Trybuchowska oraz dwaj uczniowie kl. 3 Gimnazjum, Mikołaj Chudzikowski i Witek Warmuzek, przesłuchali ponad 30. uczniów, którzy grali, śpiewali, tańczyli, krótko mówiąc, chcieli pochwalić się swoimi umiejętnościami. Zostało wybranych blisko 20. z nich. Spotkamy się z nimi już niebawem. A czy pamiętacie zeszłoroczny "Mam Talent" (20 czerwca 2016 r.)? Wystartowało 13. uczniów (+ jeden Wujek), i tak: z kl. 4 SP Ala Dróżdż i Maks Pordzik (taniec), Martyna Ciechowska (jazda na monocyklu), Janek Konieczny (śpiew); z kl. 5a SP Janek Wróbel (recytacja); z kl. 5b SP Natalia Dziemieszkiewicz i Amelia Kobylarz (śpiew); z kl. 6 SP Wiktoria Bryke, Zosia Kurek i Julia Weretko (taniec), a z klas Gimnazjum Agnieszka Pelc i Ada Trybuchowska (śpiew) oraz Kuba Kamiński (taniec). Na zakończenie wszyscy zeszli do sali gimnastycznej, by obejrzeć występ Dagmary Miłek (kl. 2 Gimnazjum) i Kuby Szydłowskiego, niebywale utalentowanych i utytułowanych tancerzy. Spotkanie prowadził Max Freud, a przy komputerze usiadła Gosia Majewska (SKF).  

Wybory Rzecznika Praw Ucznia  

We wtorek, 6 grudnia o godzinie 14 zakończyło się głosowanie w wyborach na stanowisko Rzecznika Praw Ucznia. Na kogo zagłosowali uczniowie i nauczyciele EKOLI? Podajemy wyniki: Kamil Kashif (kl. 3 Gimnazjum) – 58 głosów, Mikołaj Chudzikowski (kl. 3 Gimnazjum) – 36 głosów, Dagmara Miłek (kl. 3 Gimnazjum) – 26 głosow. Jan Grodzicki (kl. 2 Gimnazjum) – 6 głosów. Gratulujemy Kamilowi, dziękujemy Dagmarze, Jankowi i Mikołajowi oraz tym wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy poszli zagłosować. Dawno temu przy Prezydium SU Rzecznik Praw Ucznia funkcjonował. Ale że niewiele miał pracy, a wszystkie konfliktowe / sporne sprawy załatwiane były najczęściej na linii uczeń – nauczyciel – wychowawca, Prezydium SU stwierdziło, że nie będzie w kolejnym roku szkolnym RPU wybierać. I nie wybierało tak przez parę lat. W tym roku szkolnym padł pomysł, by stanowisko RPU przywrócić. Prezydium się nad tym zastanowiło, i… mamy Rzecznika! W myśl Regulaminu wyborów RPU (który możecie przeczytać na stronie internetowej SU, w "Prawo i Regulaminy"), by zostać dopuszczonym do wyborów, kandydat na RPU musiał legitymować się poparciem przynajmniej 45 uczniów z klas 4-6 SP i/lub 1-3 Gim., 6 nauczycieli uczących w tzw. „polskiej szkole”, 2/3 składu Prezydium SU, a potem już tylko górki: czekała go debata (w poniedziałek, 5 grudnia) i wybory (6 grudnia). Więcej o wyborach RPU (m.in. o frekwencji wyborczej w poszczególnych klasach i szkołach, o tym jak głosowali uczniowie SP i Gimnazjum, a jak nauczyciele, czy nasz sondaż przedwyborczy z 2 grudnia rozminął się z rzeczywistym wynikiem wyborczym, czy poniedziałkowa debata wyborcza miała wpływ na wynik wyborów) – na stronie internetowej SU. Zapraszamy!

   

Dzień Życzliwości 2016 

W poniedziałek 21 listopada obchodziliśmy w EKOLI Dzień Życzliwości. Zaczęło się na drugiej przerwie "iskierką życzliwości", która wystartowała od naszej krasnalki EKOLINKI i uściskiem połączonych dłoni uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły przebiegła przez całą EKOLĘ. Całość filmował Mikołąj Piejko z kl. 5SP. Powstanie z tego kolejna odsłona Szkolnej Kroniki Filmowej (premiera „Iskierki” podczas szkolnej Wigilii). W poniedziałek odbył się także kiermasz przygotowany przez Sejmik Uczniowski, z którego dochód przeznaczono dla chorej Agatki. Czytaj o tym tutaj.

Więcej zdjęć z wydarzenia na stronie internetowej SU

Premiera SKF   

W poniedziałek 5 grudnia odbyła się długo wyczekiwana premiera nowego filmiku Szkolnej Kroniki Filmowej! Przypomnijmy, że SKF powstała na początku 2016 r., prowadzona była przez trzy dziewczyny z ówczesnej klasy 3 Gimnazjum: Oliwkę Pordzik, Gosię Majewską i Julkę Sroczyńską. Dziewczyny, raptem przez niecałe pól roku, nakręciły, zmontowały i wypuściły w świat 7 filmików firmowanych logiem SKF oraz zarejestrowały m.in. przebieg debaty oksfordzkiej poświęconej uchodźcom, spotkanie z Władysławem Frasyniukiem oraz rozmowę z Konradem Imielą i Justyną Szafran z Teatru Muzycznego CAPITOL (większość materiału dostępna na naszej stronie w "SKF" oraz "Filmy"). Kiedy dziewczyny z SKFu zamieniły nasze gimmazjum na wrocławskie licea, do prowadzenia Szkolnej Kroniki Filmowej zgłosił się Mikołaj Piejko, uczeń kl. 5SP. Mikołaj, sumienny i zaangażowany, przygotował już kilka filmików, kręcąc i montując je absolutnie samodzielnie. Uroczysta premiera pierwszego z nich: „Wybory” (o wyborach Marszałka Sejmiku Uczniowskiego Szkoły Podstawowej i Gimnazjum EKOLA z 14.10.2016 r.) odbyła się 5 grudnia, tuż przed debatą kandydatów na Rzecznika Praw Ucznia. Filmiki SKFu do obejrzenia na stronie internetowej SU.

 

Dzień Projektów w EKOLI  

W czwartek 10 listopada 2016 roku na trzeciej i czwartej lekcji odbył się już 6. Dzień Projektów w EKOLI. Klasa 3 Gimnazjum przedstawiła dwa projekty edukacyjne (gimnazjalne): "Ani słowa o sporcie" (Ho Jung Lee, Marysia Salwa, Oskar Radecki, Witek Warmuzek; opiekunowie: Agata Polańska, Alicja Pospiszil) oraz "Empatyczny mózg" (Dagmara Miłek, Kamil Kashif, Johan Lee, Jakub Sokołowski; opiekunowie: Anna Domaradzka-Bocian, Ewa Ławniczak). Po projekcie uczniowie wraz z opiekunkami, dyrekcją szkoły oraz koordynatorem projektu gimnazjalnego, przy torcie i owocach, podsumowali swoja pracę i swoje wystąpienia. Następny - 7. Dzień Projektów, projekty klasy 2 Gimnazjum - wiosną 2017 roku.

Więcej zdjęć z wydarzenia na stronie internetowej Sejmiku Uczniowskiego EKOLI

Spotkanie z Panią Mariną Hulią  

4 listopada klasy 4-6 SP oraz 1-3 GIM. miały możliwość spotkać się z Panią Mariną Hulią. Marina Hulia przyjechała do Polski z Rosji. Początkowo uczyła rosyjskiego, a potem zajęła się pomocą dzieciom uchodźców z Czeczenii i polskich więźniów. Pani Marina zajmuje się nauczaniem indywidualnym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pracuje przede wszystkim z uchodźcami dotkniętymi często stresem pourazowym i przeżywającymi trudności w zaaklimatyzowaniu się w obcej kulturze. Hulia szuka metod, które umożliwiają dzieciom integrację z otoczeniem i jednocześnie pozwalają im zachować własną tożsamość narodową. Prowadziła takie projekty jak "Bajkowa mozaika", "Różni ale równi" oraz spotkania dla uczniów, nauczycieli i studentów pt. "Grozny – Warszawa – świat". Wraz z uczniami organizuje koncerty "Dni bez krat" dla dzieci i rodziców zamkniętych w ośrodkach deportacyjnych Straży Granicznej. W 2013 r. została laureatką Nagrody im. Ireny Sendlerowej "Za naprawianie świata". Była też konsultantem MEN ds. integracji i pracy z dziećmi czeczeńskimi w polskiej szkole. Od kilku miesięcy prowadzi szkołę demokratyczną dla dzieci czeczeńskich uchodźców na dworcu w Brześciu na Białorusi. Czeczeni od kilku miesięcy koczują w Brześciu, próbując wjechać do Polski, by ubiegać się tutaj o statut uchodźcy.

zobacz także: Dzieci z Dworca BrześćInstagram SU EKOLI 

Halloween 2016

W piątek, 28 października na 3 i 4 lekcji bawiliśmy się podczas szkolnego Halloween. Przeprowadzony został m.in. konkurs na najlepszą dynię (w SP wygrała dynia zrobiona przez Oliwkę Jeżewską z kl. 4a, a w Gimnazjum dynia wykonana przez Zosię Kurek z kl. 1) oraz konkurs na najlepszy strój halloweenowy, w którym zwyciężyli:

- w SP: Magda Gumińska i Miłosz Smółka z kl. 4b,

- w GIM.: Marcin Zubrzycki z kl. 1,

- w ISE: Laura Andrych z kl. preIB

Tydzień z Konstytucją  

 W piątek 21 października uczniowie klasy 1 i 2 Gimnazjum, w ramach Tygodnia z Konstytucją, spotkali się z adwokat Karoliną Szulc–Nagłowską. Pani adwokat jest w EKOLI już po raz drugi (pierwszy raz, 3 czerwca br., spotkała się z ówczesnymi klasami 2, 3a i 3b Gimnazjum). Tydzień z Konstytucją (17-21 października) organizuje Stowarzyszenie im. prof. Zbigniewa Hołdy. W ramach tego wydarzenia prawnicy przeprowadzają lekcje dotyczące znaczenia Konstytucji w życiu obywateli. Tydzień Konstytucyjny ma zasięg ogólnopolski, a honorowy patronat nad akcją objął Rzecznik Praw Obywatelskich. 

ZDJĘCIA

Wybory w EKOLI 

 14 października, w Dniu Edukacji Narodowej odbyły się wybory Marszałka Sejmiku Uczniowskiego Zespołu Szkół EKOLA. W szkolnej auli spotkali się uczniowie klas 4-6 Szkoły Podstawowej oraz 1-3 Gimnazjum, by po zwieńczenie kampanii wyborczych kandydatów na Marszałka SU, po wystąpieniach kandydatów oraz wystąpieniach byłych Marszałków (dziś już absolwentów EKOLI) odbyło się głosowanie, w wyniku którego Marszałkiem Gimnazjum została Ada Trybuchowska z klasy 3, a Marszałkiem Szkoły Podstawowej - Filip Juszczak z klasy 6a. 

ZDJĘCIA i wyniki: 

SZKOŁA PODSTAWOWA
Uprawnionych do głosowania – 90 uczniów
Głosy oddało – 79
Frekwencja – 87.77%
Wyniki:
DRÓŻDŻ Alicja – 16 gł. (20.25%)
JUSZCZAK Filip – 32 gł. (40.51%)
KRAŚNICKA Joanna – 30 gł. (37.97%)
głosy nieważne – 1 gł. (1.26%) 

GIMNAZJUM
Uprawnionych do głosowania – 39 uczniów
Głosy oddało – 36
Frekwencja – 92.30%
Wyniki:
BATOR Ewa – 3 gł. (8.33%)
TRYBUCHOWSKA Ada – 21 gł. (58.33%)
ZUBRZYCKI Marcin – 12 gł. (33.33%) 

ZESPÓŁ SZKÓŁ EKOLA
(kl. 4-6 SP, 1-3 GIM.)
Uprawnionych do głosowania – 129 uczniów
Głosy oddało – 115
Głosy nieważne – 1
Frekwencja szkoły – 89.14%
  
Szkolna Komisja Wyborcza w składzie:
Maria Salwa – Przewodnicząca SKW
Dominik Syska – Wiceprzewodniczący SKW GIM. EKOLA
Sylwia Popek – Wiceprzewodnicząca SKW SP EKOLA
Andrzej Polański – Opiekun SU EKOLA

2015/2016

Tydzień z Konstytucją

W dniach 28 maja – 4 czerwca 2016 roku odbył się Tydzień Konstytucyjny, zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy. W ramach tego wydarzenia prawnicy przeprowadzali lekcje dotyczące znaczenia Konstytucji w życiu obywateli. Tydzień Konstytucyjny miał zasięg ogólnopolski i odbywał się pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich. Przypisano nam adwokat Karolinę Szulc-Nagłowską. Spotkaliśmy się z nią w piątek, 3 czerwca. W spotkaniu wzięli udział uczniowie kl. 3a, 3b i 2 GIM.

  Spotkanie z adwokat Karoliną Szulc-Nagłowską - 06.2016

Spotkanie z Wiceprezydent Wrocławia, Anną Szarycz

31 maja, we wtorek, uczniowie Gimnazjum EKOLA wzięli udział w spotkaniu z Anną Szarycz, Wiceprezydent Wrocławia. Spotkanie prowadziła Agnieszka Pelc (kl. 3a Gimnazjum). Zapytaliśmy Panią Prezydent m.in. o to, dlaczego Wrocław ma aż 5 prezydentów i czym każdy z nich się zajmuje, jak i po co zachęcać młodych ludzi do zaangażowania obywatelskiego, czy i w jaki sposób władze Wrocławia przeciwdziałają dyskryminacji, mowie nienawiści i czy na pewno to się udaje, oraz co zrobić by mieszkańcy Wrocławia byli świadomymi, aktywnymi obywatelem?

   Spotkanie z Wiceprezydent Wrocławia, Anną Szarycz - 05.2016

   Spotkanie ze Zbigniewem Maćkowem - 05.2016

Bal w gimnazjum

24 kwietnia 2016 r. wreszcie udało nam się zorganizować bal dla klas 1-3 gimnazjum. "Bal" (z braku lepszego słowa) początkowo miał odbyć się dużo wcześniej, ale, ze względu na liczne, niezależnie od nas trudności, święta i prośby rodziców musieliśmy, niestety, niejednokrotnie go przekładać. Ale... W końcu się udało!

Nasza DJ-ka, Dominika Kozłowska (kl. 3aG) była fantastyczna, uczniowie świetnie się bawili, nie wstydzili i tańczyli aż do samego końca (wyszliśmy z EKOLI przed godz. 21), wytrwale, choć nie było nas wielu. Cieszymy się, że każda klasa zadbała o mały poczęstunek - każdy zgłodniały tancerz mógł na chwile się zatrzymać, by spróbować domowych (i nie tylko) przekąsek.

Nie obyło się też bez wolnego kawałka dla (ewentualnych) par, o których przecież nie moglibyśmy zapomnieć! Były też zabawy - krzesełka, kaczuchy, limbo... A nasz nieustraszony i także świetnie bawiący się fotograf, Andrzej Michałek (kl. 3bG) wszystko to pięknie udokumentował, zostawiając nam pamiątkę na długie lata (galeria).

Dziękujemy naszym nauczycielom, którzy z nami zostali i (czasem też) podbijali parkiet! Dziękujemy dyrekcji i wszystkim uczniom, którzy przyszli, przynieśli ze sobą uśmiech, chęć i niesamowitą energię, i bez których bal by się nigdy nie odbył, a już na pewno nie byłby taki wspaniały i taki... nasz!

Agnieszka Pelc, kl. 3aG

27.02.2016 - Dzień Otwarty w EKOLI - debata uczniów i absolwentów na temat PATRIOTYZMU:  

Sprawozdanie z działań Sejmiku Uczniowskiego EKOLI w I semestrze 2015/2016 

  Loteria i kiermasz na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - 01.2016

 Debata oksfordzka - mowa nienawiści - 12.2015

Spotkanie z Władysławem Frasyniukiem - 12.2015

 Halloween 2015

   Dyplom za udział w akcji "Młodzi głosują"

 Wybory Marszałka SU - 10.2015

 

 Debaty wyborcze kandydatów na Marszałka SU - 10.2015

 

 Prawybory parlamentarne - 10.2015

 2014/2015

 "Zamiast kwiatka" - pod koniec roku szkolnego uczniowie EKOLI zdecydowali, że zamiast kupować kwiaty na zakończenie roku szkolnego, zorganizują zbiórkę pieniędzy w ramach akcji #SOS Nepal. Zebraną kwotę przekazali Polskiej Akcji Humanitarnej.

  Sprawozdanie z działań Sejmiku Uczniowskiego EKOLI 2014/2015

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z tego serwisu, oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies Więcej informacji